Yukarı çık

Sıkça Sorulan Sorular(SSS)

  • İş arayan kaydımı nasıl oluşturabilirim?

    Kurumumuza kayıt yaptırmak istemeniz halinde TC kimlik numaranızı gösteren bir belge ile Kurum birimlerine şahsen başvurabilir ya da www.iskur.gov.tr üzerinden internet aracılığı ile iş arayan kaydınızı "üye ol" bağlantısına tıklayarak veya "kısayollar" bölümünden "sistem / iş arayan üyeliği" bağlantısına tıklayarak gerçekleştirebilirsiniz.

    Üyelik sırasında, TC Kimlik numaranızı bilmiyorsanız, Nüfus Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü'nün (NVİ) sitesinden (üyelik ekranındaki bağlantıyı takip ederek) bulabilirsiniz. Girmiş olduğunuz kimlik bilgileri kimlik paylaşım sisteminde doğrulanacaktır. Cep telefonu, elektronik posta adresi gibi iletişim bilgilerinizi ve belirlediğiniz şifreyi girerek kullanıcı kaydınızı tamamlamış olursunuz ve sisteme giriş yapabilirsiniz.

    Öncelikle kaydınızı yaparken tercih etmiş olduğunuz e-mail adresi veya cep telefonu numaranızın doğruluğundan emin olmalısınız. Bu bilgilerin doğru olduğundan emin iseniz en yakın İŞKUR birimi ile şahsen veya telefonla bağlantı kurarak onay numaranızı alabilir ve "hesap etkinleştirme" işlemini gerçekleştirebilirsiniz.

  • İŞKUR'un hizmetlerinden internet üzerinden yararlanabilmem için neler yapmalıyım?

    İnternet üzerinden işlem yapabilmek için "iş arayan kaydı" oluşturmalısınız. İş arayan kaydı, sistem üyeliği anlamına gelmektedir ve sizin internet üzerinden, kendi adınıza işlem yapabilmenizi sağlayacaktır.
    İş arayan kaydı oluşturduktan sonra, T.C. Kimlik numaranızı ve şifrenizi kullanarak sisteme giriş yapabilir ve kurum hizmetlerinden yararlanmaya başlayabilirsiniz.  İş arama ile ilgili olarak kendinize uygun iş ilanlarını sorgulayabilir, ilanlara başvuru yapabilir, başvurularınızı takip edebilirsiniz.
    Sistem girişi, ekranın (web sayfasının) sağ üst köşesindeki "iş arayan girişi" bağlantısına tıkladıktan sonra, T.C. Kimlik numarası ve şifre girilerek yapılabilir.

  • Özgeçmiş düzenleme bölümünü nasıl doldurabilirim?

    www.iskur.gov.tr adresinde yer alan girişine tıklandıktan sonra, T.C. kimlik numarası ve şifre girilerek sisteme giriş yapılır.
    Özgeçmiş menüsünden eğitim, iş tercihleri, deneyim gibi girilmesi gereken zorunlu ve isteğe bağlı bilgileri girmeniz gerekmektedir.
    Öğrenim bilgilerinizi ve meslek bilgilerinizi girmeniz zorunludur. Birden fazla girilebilen bilgilerinizi girerken "ekle" komutunu kullanarak, her bir bilgiyi tek tek eklemeniz gerekmektedir. Örneğin: okul bilginizi girerken, bitirmiş olduğunuz her bir okulun (ilk, orta, üniversite, v.b) öğrenim seviyesi, adı, bölümü, başlama ve bitirme yıllarını girdikten sonra, "ekle" komutunu kullanarak kayıt bilgilerinize ekleyebilirsiniz. "ekle" komutunu kullanmadığınız takdirde, girmiş olduğunuz bilgiler kaydedilmeyecektir.
    Eğer daha önce KPSS/EKPSS/YDS gibi ÖSYM’nin düzenlemiş olduğu sınavlarına girmiş iseniz, “sınav bilgilerini getir” tıklandığında sonuçlarınız otomatik olarak sistem tarafından yüklenecektir.
    En son sayfaya geldiğinizde (en son sayfanın adı "işlem sonu"dur), "kaydet" komutunu kullanarak, girmiş olduğunuz bütün bilgileri kaydedebilirsiniz. Böylece iş arayan kaydınız tamamlanmış olur. 

  • İŞKUR kaydımın geçerlilik süresi nedir?

    İŞKUR kayıtlarının aktif olarak işlemde kalma süresi, son işlem tarihinden itibaren 12 aydır. Bu sürenin sonunda aktif kayıtların pasife alınması sistemimiz tarafından otomatik olarak gerçekleştirilir. Pasife alınmış olan kayıtlarınızı internet üzerinden veya kuruma şahsen başvurmak suretiyle aktife alabilirsiniz.

  • İş ilanlarına nasıl başvurabilirim?

    İş arayan girişi yaptığınızda "bana uygun işler" bağlantısına tıklayarak ulaştığınız ekrandan, özgeçmişinizde girmiş olduğunuz bilgilere göre, size uygun olan açık işleri listeleyebilirsiniz. Açılan sayfada "ara" komutuna tıkladığınızda, size uygun işler sistemden sorgulanmış olacaktır. Çıkan listede, işgücü istemi numarasına tıkladığınızda, işgücü isteminin detaylı bilgisine ulaşabileceksiniz. İşgücü istemini inceledikten sonra, aynı sayfada "başvur" komutunu kullanarak iş başvurusu yapabilirsiniz. Başvuru tamamlandıktan sonra, işlemin tamamlandığına ilişkin bir mesaj verilir.
    Başvurunuzun durumunu takip etmek için ise, "başvurularım" adımını kullanabilirsiniz.

  • Sisteme üye oldum. Ancak şifremi unuttum. Bu sorunu nasıl çözebilirim?

    İş arayan girişine tıkladıktan sonra, "şifremi unuttum" kısayolunu kullanıp, kimlik bilgilerinizi doğrulayarak yeni bir şifre belirleyebilirsiniz.

  • İŞKUR'un hizmetlerinden internet üzerinden yararlanabilmem için neler yapmalıyım?

    İnternet üzerinden işlem yapabilmek için SGK ve Vergi numarası bilgilerini girerek Kurumumuza kayıt olmanız gerekmektedir.
    Kullanıcı kaydı oluşturduktan sonra, sistem girişi ekranının (web sayfasının) sağ üst köşesinden "işveren girişi" bağlantısına tıkladıktan sonra, T.C. Kimlik numarası ve şifre ile sisteme giriş yapabilir ve kurum hizmetlerinden yararlanmaya başlayabilirsiniz.

  • İşveren kaydımı nasıl oluşturabilirim?

    Ana sayfamızdaki işveren için olan "üye ol" bağlantısına tıklanarak veya ana sayfada üstte yer alan "kısayollar" bölümünden "işveren üyeliği" bağlantısına tıklanarak kimlik bilgileriniz ve işyeriniz ile ilgili olan alanlar doldurularak işveren kaydını oluşturabilirsiniz.

  • İşveren kaydı oluşturulmasından sonra, işveren olarak sisteme giriş yapabilir miyim?

    İşyeri kaydı oluşturulmasından sonra kurum personeli tarafından işyerinin onaylanması işlemi yapılmadan işveren olarak sisteme giremezsiniz. İşyeri kaydınızın onaylanması için işyerinizin bulunduğu il/şube müdürlüğümüz ile iletişime geçmeniz gerekmektedir.
    Onay işlemi tamamlandıktan sonra, T. C. Kimlik numaranız, şifreniz ve işyeriniz için verilen İŞKUR numarası ile sisteme giriş yapabilirsiniz.

  • İşveren olarak sisteme giriş şifremi değiştirebilir miyim?

    Şifre işverene ait değil, kişiye aittir. Bu nedenle kişi değiştirebilir. Dolayısı ile işveren olarak değil, kişi olarak şifre değiştirilmelidir. Bu nedenle şifre değiştirme işlemi için "sistem üyeliği / iş arayan girişi" kullanılmalıdır.

  • İşveren olarak, sistemde işgücü istemi (iş ilanı) oluşturabilir miyim?

    İşgücü istemi oluşturmak için, sisteme işveren olarak giriş yapmanız gerekmektedir. Sağda "kısayollar" bölümünün altındaki "işgücü istemi oluştur" bağlantısını takip edebilirsiniz. Karşınıza çıkan sayfadan işgücü istemi oluşturabilirsiniz.
    İşgücü istemini hızlı oluşturmak isterseniz, "işgücü istemini detaylı oluşturmak istiyorum" bağlantısını kullanarak detaylı işgücü istemi oluşturma ekranına geçebilir siniz. Detaylı işgücü istemi oluşturma sayfasında işlemlerinizi tamamladıktan sonra, "işlem sonu" sonu sekmesinden işgücü istemini kaydetmeyi unutmayınız.
    İşgücü istemi doldurulurken, görüşme ve çalışma adresleri (işgücü istemi için) otomatik olarak işveren kaydı sırasında girilen adreslerden doldurulmaktadır. Otomatik gelen bu adresleri, ihtiyaca bağlı olarak, değiştirebilirsiniz.

  • İşveren olarak uygun iş arayanları seçip, davet edebilir miyim?

    İşveren olarak, halen yayınlanmakta olan iş ilanınıza uygun iş arayanları listeleyebilirsiniz. İş arayanlar, işe uygun iş arayanlar arasından rastgele olarak ve rastgele sırada listelenirler. Listelenen iş arayanların özgeçmişlerini, "detay" bağlantısını kullanarak inceleyebilir, uygun gördüklerinizi iş ilanına seçebilirsiniz.
    Seçme işleminden sonra, iş arayanın seçmeyi onaylaması beklenir. Seçilen iş arayanlara, işe seçildiklerine dair, tercih ettikleri iletişim adreslerine (e-mail, cep telefonu, v.b.) mesaj gönderilir. Bu mesajın iş arayana ulaşmasını takiben, iş arayanın işi onaylaması durumunda davet-görüşme süreci devreye girer. Davet görüşme süreci için detaylı bilgiyi bir sonraki başlıktan öğrenebilirsiniz.

  • İşveren olarak, iş arayanların başvurularını görebilir ve değerlendirebilir miyim?

    Sağda "kısayollar" bölümünün altından, "işgücü istemi işlemleri" bağlantısına tıklayınız. Ulaşılan sayfadan, "ara" komutunu kullanarak ilgili işgücü isteminin listelenmesini sağlayınız. İlgili işgücü isteminin satırında, işaretine tıklayarak bu işgücü isteminin satırını seçiniz. Satır seçildikten sonra, yukarıdaki "aday gör" komutu aktif durumu gelecektir, bu komuta tıklayınız. Karşımıza çıkan sayfa "aday listesi" sayfasıdır, bu sayfadan işgücü istemine başvuran, seçilen, davet edilen ve görüşülen iş arayanların listesini görebiliriz. Ayrıca, iş arayanları davet edebilir ve görüştüğünüz kişilerle ilgili son kararınızı buraya doldurabilirsiniz.
    İşveren işe başvuranları veya seçmeyi onaylayanları, ilgili sekmeyi seçtikten sonra, görüşmek istediği kişinin bulunduğu satıra görüşme tarihi ve saat dilimi girerek görüşme davetinde bulunabilir. Sekmelerden oluşan bütün ekranlarımızda olduğu gibi, bu ekranda da yaptığınız değişikliklerin kaydedilmesi ve sonuçta beklediğiniz işlemlerin gerçekleşmesi için, "işlem sonu" sekmesine giderek "kaydet" komutunu çalıştırmanız gerekir.
    Yukarıdaki yöntemle davet ettiğiniz adaylara (başvuran ya da seçilen iş arayanlar), tercih ettikleri iletişim adresi üzerinden "işe davet mesajı" gönderilir.

  • İş arayanlarla yaptığım görüşmenin sonuçlarını sisteme işleyebilir miyim?

    İş görüşmesi sonucunda, davet edilen adayla ilgili sonuç "davet edilenler" sekmesindeki adayın bulunduğu satıra doldurulur ve "işlem sonu" sekmesinden kaydedilir.
    Görüşülen adaylarla ilgili sonuçlara, "görüşülenler" sekmesinden ulaşılabilir ve ihtiyaç duyulması durumunda, daha önceden girilen sonuçlar üzerinde güncelleme yapılabilir.
    Yapılan değişikliklerin kaydedilmesi için yine "işlem sonu" sekmesinden kaydetme işlemi yapılmalıdır.
    İşveren, iş arayanın özgeçmişini inceleyebilir ve iş arayanla ilgili kısa notlarını adayın olduğu satırı kullanarak kaydedebilir. Bu kısa notlar, sadece işverenin kendisi tarafından görülebilmektedir.

  • Birden fazla işyeri için yetkili bir kullanıcıyım, sistem girişinde yetkilisi olduğum bütün işyerleri için aynı şifreyi kullandığımı fark ettim, şifremi değiştirdiğimde yetkilisi olduğum diğer işyerleri için giriş yaparken eski şifreyi mi kullanmalıyım?

    Birden fazla işyeri için "tek şifre" kullanabilirsiniz. Ancak şifre değişikliğinden sonraki bütün sistem girişlerinizde "yeni" şifrenizi kullanmalısınız. Şifreniz T.C. Kimlik numarası'yla birlikte değerlendirilerek sisteme girişiniz onaylanmaktadır. Birden fazla işyeri için yetkili iseniz, yetkili olduğunuz bütün işyerleri için aynı şifreyi (şifre değiştirirseniz yeni şifrenizi) kullanmalısınız.
    Ayrıca; T.C. Kimlik numaranızı ve şifrenizi kullanarak bireysel olarak da (iş arayan girişini kullanarak) giriş yapabilir ve bireysel (şifreniz, ikamet adresiniz, e-mail adresiniz, cep telefonunuz gibi) bilgilerinizi güncelleyebilirsiniz. İŞKUR portal sistemi, sizinle bireysel bilgileriniz üzerinden iletişime geçecektir.

  • Bir işyerinin yetkili kullanıcısıyım. İşyeri çizelgesi girişini yapıp sisteme kaydettikten sonra hatalı giriş yaptığımı fark ettim. Ne yapabilirim?

    Sisteme aylar bazında kaydetmiş olduğunuz çizelgelerinizden sadece en son ay girmiş olduğunuz çizelge üzerinde güncelleme yapma hakkına sahipsiniz. Çizelgenizi silip yeniden girmek istiyorsanız en yakın İŞKUR birimine uğramalısınız.

  • Kamu kurum ve kuruluşlarına işçi alımları hangi kapsamda yapılmaktadır?

    Kamu kurum ve kuruluşlarının, iş kanunları hükümlerine göre çalıştıracakları sürekli, geçici veya mevsimlik işçilerin istihdam süreçleri “Kamu Kurum ve Kuruluşlarına İşçi Alınmasında Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” ve “Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Eski Hükümlü veya Terörle Mücadelede Malul Sayılmayacak Şekilde Yaralananların İşçi Olarak Alınmasında Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” kapsamında İŞKUR aracılığıyla sağlanmaktadır.

  • İŞKUR aracılığıyla yapılan kamu işçi alımlarına iş arayanlar nasıl başvuru yapabilir?

    Kamu işçi ilanları İŞKUR internet şubesinde yayımlanmaktadır. İlanlara başvuru süresi beş gündür. Başvurunun son gününün resmi tatile denk gelmesi durumunda, başvuru süresi takip eden ilk işgünü bitimine kadar uzatılmaktadır.  
    İş arayanlar niteliklerine uygun kamu ilanlarına başvuru işlemini;
    1.    İŞKUR internet şubesinden https://esube.iskur.gov.tr/
    2.    Alo 170 İletişim Hattı üzerinden
    3.    En yakın İŞKUR birimine şahsen müracaat ederek
    yapabilir.

  • Kamu kurum ve kuruluşlarına işçi olarak alınacaklarda aranacak genel şartlar nelerdir?

    İşçi olarak alınacaklarda;
    •    Türk vatandaşı olmak (2527 sayılı Türk Soylu Yabancıların Türkiye'de Meslek ve Sanatlarını Serbestçe Yapabilmelerine, Kamu, Özel Kuruluş veya İşyerlerinde Çalıştırılabilmelerine İlişkin Kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla),
    •    18 yaşını tamamlamış olmak,
    •    Affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, millî savunmaya karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, cinsel saldırı veya çocuğun cinsel istismarı suçlarından mahkûm olmamak
    •    Eski hükümlü dışındaki işçi alım ilanlarına başvuru yapabilmek için zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamak,
    •    Engelli / eski hükümlü işçi alım ilanlarına başvuru yapabilmek için İŞKUR’a engelli / eski hükümlü olarak kayıtlı olmak.
    •    Kamu kurum ve kuruluşlarının özel kanunlarında yer alan özel şartları taşımak,
    şartları aranır.

    Ayrıca, işçi alımını yapacak kamu kurum ve kuruluşu tarafından ilan açılan mesleğin niteliğine göre özel şartlar belirlenebilir.

  • Hangi işverenlerin engelli ve eski hükümlü/terörle mücadelede malul sayılmayacak şekilde yaralanan çalıştırma yükümlülüğü bulunmaktadır?

    4857 sayılı İş Kanununun 30 uncu maddesine göre 50 veya daha fazla (tarım ve orman işletmelerinde 51 veya daha fazla) işçi çalıştıran;
    •    Özel sektör işyerleri % 3 engelli,
    •    Kamu işyerleri % 4 engelli ile % 2 eski hükümlü veya terörle mücadelede malul sayılmayacak şekilde yaralanan,
    işçiyi meslek, beden ve ruhi durumlarına uygun işlerde çalıştırmakla yükümlüdürler.

  • Engelli ve eski hükümlü kontenjan açığı bulunan işverenlere uygulanan yaptırım nedir?

    4857 sayılı İş Kanununun 30 uncu maddesindeki hükümlere aykırı olarak engelli ve eski hükümlü çalıştırmayan işveren veya işveren vekiline çalıştırmadığı her engelli ve eski hükümlü ve çalıştırmadığı her ay için idari para cezası verilir. 2025 yılı için idari para cezası miktarı 30.081.-TL’dir.

  • Kamu kurum ve kuruluşlarının işçi alım ilanlarında ikamet şartı istenilmekte midir?

    Yönetmeliğe göre, ilanı veren kamu kurum ve kuruluşlarınca ilana başvuruda ilçe, il veya bölge düzeyinde ikametgâh şartı aranabilir.  Öte yandan, ilanı veren kamu kurum ve kuruluşlarınca kamu işçi alım ilanı ulusal düzeyde de açılabilir.
    Kamu kurum ve kuruluşlarının ilanlarına yapılan başvurularda kişilerin Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sisteminde kayıtlı olan yerleşim yeri adresleri dikkate alınır. İlçe, il veya bölge düzeyinde yayımlanan işçi ilanlarının başvuru süresi içerisinde ikametini ilanın karşılanacağı yere taşıyan adayların başvuruları kabul edilmez.
    Ayrıca, kariyer mesleklerdeki (özel yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle girilen ve belirli bir yetişme programı sonrası yeterlik sınavına tabi tutulan müfettiş, kontrolör, denetmen, denetçi ve uzman gibi meslekler) işçi alım ilanları ulusal düzeyde yayınlanır.

  • Kamu işçi alım ilanları ile ilgili diğer önemli hususlar nelerdir?

    Aynı kamu kurumunun müracaat tarihleri çakışan ilanlarından sadece birine müracaat edilebilir.
    Hem engelli hem de eski hükümlü olanların iş başvuruları iş arayanın tercihi doğrultusunda değerlendirilir.

    Son müracaat tarihi tatil gününe rastladığında, başvurular takip eden ilk iş günü sonuna kadar uzatılır.

  • Kamu işçi alımlarında kimlere öncelikli başvuru hakkı sağlanmaktadır?

    Aşağıda belirtilen kişilere kamu ilanlarına başvuruda öncelikli başvuru hakkı tanınmaktadır:
    a.    Terörle mücadele sırasında malul sayılmayacak şekilde yaralananlar. Komutanlık yazısı ve sağlık raporuyla söz konusu öncelik hakkı belgelendirilmelidir.
    b.    Terörle mücadelede üstün başarılarından dolayı komutanlarınca takdire layık görülen yedek subay, yedek astsubay, erbaş ve erler. Belgenin içeriğinden, terörle mücadelede gösterdiği üstün başarı nedeniyle takdire layık görüldüğünün anlaşılması ve belgenin Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına bağlı birliklerde asgari Tugay Komutanı, Kurmay Başkanı ya da bunların vekil veya yardımcıları; Jandarma Genel Komutanlığına bağlı birliklerde asgari Alay Komutanı, İl Jandarma Komutanı ya da bunların vekil veya yardımcılarınca imzalanması/onaylanması gerekir.
    c.    Tabii afetlerden zarar gören afetzedeler. Tabii afetler nedeniyle işe göndermede öncelik hakkı tanınması uygulamasının başlatılması ve bu haktan yararlanma süresi Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca tespit edilir ve afetzedeler durumlarını valiliklerden alacakları belgeler ile ispatlar.
    d.    3213 sayılı Maden Kanunu kapsamına giren madenlerin çıkartılması veya bunun için gerekli olan işletme ve arama faaliyetleri sebebiyle taşınmaz malları tamamen kamulaştırılanlar. Bu öncelik hakkı, sadece kamulaştırmayı yapan kuruluşların kamulaştırmanın yapıldığı yerdeki işçi alım ilanlarına başvuruda geçerlidir. Bu kapsamda öncelikli kayıt yaptıracak kişiler durumlarını, kamulaştırmayı yapan kuruluştan alacakları belge ile belgelendirir.
    e.    Kamu kurum ve kuruluşlarının sürekli işçi kadrolarında çalışırken, disiplin soruşturması veya 4857 sayılı İş Kanununun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (II) numaralı bendi gereğince hizmet akdinin feshi dışında bir neden ile iş akdi feshedilenler. Bu öncelik hakkından yararlanacaklar durumlarını daha önce çalıştıkları kamu kuruluşundan alacakları belge ile belgelendirir ve belgenin içeriğinden kişinin sürekli işçi kadrosunda çalıştığının anlaşılması gerekir.

  • Hangi kamu işçi alım ilanlarına kurayla alım yapılmaktadır?

    Kamu kurum ve kuruluşlarının;
    •    Ortaöğretim ve daha alt eğitim düzeyindeki işçi alım ilanlarına,
    •    Eğitim düzeyine bakılmaksızın temizlik, güvenlik ve koruma, bakım ve onarım hizmetlerindeki işçi alım ilanlarına,
    •    Eğitim şartı aranmaksızın kömür ve maden işletmelerinin yeraltı işlerinde çalıştırılacaklara ilişkin işçi alım ilanlarına,
    gönderilecek adaylar noter huzurunda çekilecek kura ile belirlenmektedir.

  • Hangi kamu işçi alım ilanlarına KPSS ve EKPSS puanıyla alım yapılmaktadır?

    Kamu kurum ve kuruluşlarının;
    •    Ön lisans ve lisans düzeyindeki işçi alım ilanlarına KPSS puanıyla,
    •    Ön lisans ve lisans düzeyindeki engelli işçi alım ilanlarına EKPSS puanıyla,
    adaylar belirlenmektedir.
    Bu durumun istisnası; eğitim düzeyine bakılmaksızın temizlik, güvenlik ve koruma, bakım ve onarım hizmetlerindeki işçi alım ilanları ile eğitim şartı aranmaksızın kömür ve maden işletmelerinin yeraltı işlerinde çalıştırılacaklara ilişkin işçi alım ilanlarıdır. Bu ilanlara gönderilecek adaylar, noter huzurunda çekilecek kurayla belirlenmektedir.

  • Sınava (KPSS/EKPSS) tabi kamu işçi alım ilanlarına başvuru için alt puan sınırı kaçtır?

    Ön lisans ve lisans eğitim düzeyindeki işçi alım ilanlarına başvuru yapabilmek için B grubu kadrolar için en son yapılan geçerli KPSS’den en az 60 puan almak gerekir.
    Ön lisans ve lisans eğitim düzeyindeki engelli ve eski hükümlü veya terörle mücadele sırasında malul sayılmayacak şekilde yaralanan (TMY) statüsündeki işçi alım ilanlarına başvurulabilmesi için ise KPSS/EKPSS’ye girmiş olmak yeterli olup bunlar için herhangi bir puan barajı aranmamaktadır.
    Öncelikliler ise KPSS/EKPSS’ye girmeden durumlarına uygun olan kamu işçi alım ilanlarına başvuru yapabilmektedir.

  • Sınava (KPSS/EKPSS) tabi kamu işçi alım ilanlarına başvuruda hangi KPSS puan türleri kullanılır?

    B grubu kadrolar için çift yıllarda yapılmış ve geçerli olan;
    •    Lisans mezunları için KPSS P3 puan türü,
    •    Ön lisans düzeyindeki ilanlarda KPSS P93 puan türü kullanılır.
    Kariyer mesleklerde ise ilanı veren kamu kurumu tarafından belirlenen geçerli KPSS puan türü kullanılır. Bu mesleklerde açılan kamu işçi alım ilanlarında hem tek hem de çift senedeki KPSS puanı kullanılarak başvuru yapılabilmektedir.
    Engelli kamu ilanlarına başvuruda geçerli EKPSS puanları kullanılmaktadır.
    Engelli statüsündeki kariyer meslek ilanlarına ise geçerli KPSS puanları ile müracaat edilebilmektedir.

  • KPSS veya EKPSS puanı ile işe yerleşenler aynı puanı tekrar kullanabilir mi?

    Daimi işçi olarak yerleşenler aynı KPSS veya EKPSS puanı ile başka kamu işçi alım ilanına başvuramazlar.

  • Sınava (KPSS/EKPSS) tabi kamu ilanlarında aday listeleri nasıl belirlenir?

    İŞKUR tarafından önlisans ve lisans eğitim düzeyindeki açılan kamu ilanlarında;
    a.    En yüksek puandan başlanmak üzere açık iş sayısının dört katı
    b.    Öncelik hakkına sahip olarak başvuran adaylardan uygun olanlar arasından, öncelik hak sahipliğine ilişkin belgenin tarihi esas alınarak ve eski tarihli belgelerden başlanmak suretiyle, açık iş sayısının dört katı,
    c.    Müfettiş, kontrolör, denetmen, denetçi ve uzmanların yardımcı ve stajyerlerine yönelik kamu işçi alım ilanları için, en yüksek KPSS puanından başlanmak üzere açık iş sayısının beş katı,
    kadar aday ayrı listeler hâlinde kamu kurum ve kuruluşuna gönderilir.
    Maden Kanunu kapsamında arazisi kamulaştırılanların tamamı sınava katılır.
    Kamu kuruluşu istihdam edeceği kişileri, kendisine gönderilen listede yer alan adaylar arasından yapacağı yazılı ve/veya sözlü sınavla belirler.

  • Kuraya tabi kamu ilanlarında aday listeleri nasıl belirlenir?

    Kuraya tabi ilanlarda;
    a.    Kurumun gönderdiği ve ilanda belirtilen şartları taşıyan başvuru sahiplerinin tamamının yer aldığı listeler esas alınmak suretiyle, açık iş sayısının dört katı aday,
    b.    Kurumun gönderdiği ve ilanda belirtilen şartları taşıyan öncelik hakkı ile başvuranların tamamının yer aldığı öncelik listeleri esas alınmak suretiyle, açık iş sayısının dört katı aday,
    c.    Ayrıca, aynı sayıda yedek aday,
    ilanı veren kamu kurumu tarafından noter huzurunda çekilecek kura ile belirlenmektedir. Kamu kuruluşu istihdam edeceği kişileri, yukarıda belirtilen listelerde yer alan adaylar arasından yapacağı yazılı ve/veya sözlü sınavla belirler.
    Kamu kuruluşları kuradan önce adayların şartları taşıyıp taşımadıklarını inceleyerek şartları taşımayanları tutanak altına alarak kuraya almayabilirler.
    Öte yandan, kamu kurum ve kuruluşlarının kuraya tabi işçi alım ilanlarında, işe alınacak işçiler herhangi bir sınav yapılmadan sadece noter kurasıyla da belirlenebilmektedir. Bu durumda, öncelikliler de dâhil olmak üzere ilan şartlarına uygun tüm başvuru sahipleri arasından açık iş sayısı kadar asıl ve ihtiyaç duyulacak sayıda yedek, doğrudan kurayla belirlenebilmektedir.

  • Sınav ve işe alım süreci nasıl yürütülmektedir?

    Kamu kurum ve kuruluşları işe yerleştirilecek kişileri, Kurum tarafından gönderilen listelerdeki adaylar arasında yapacağı sınav ile belirlemektedir. Sınav; yazılı veya sözlü yöntemlerden biri veya ikisi kullanılarak, meslekî bilgi ve becerilere ilişkin konulardan yapılmaktadır. Ancak temizlik hizmetleri, güvenlik ve koruma hizmetleri, bakım ve onarım hizmetleri için yapılacak alımlarda kura sonrası sadece sözlü yöntem kullanılarak sınav yapılmaktadır.
    Sınavların gerçekleştirilmesi ile işe alım sürecinde uygulanacak diğer usul ve esaslar Kamu Kurum ve Kuruluşlarına İşçi Alınmasında Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte düzenlenen genel çerçeveye aykırı olmamak kaydıyla kamu kurum ve kuruluşlarınca belirlenmektedir.

  • İdari Para Cezaları Fonunda Biriken Kaynaklarla Hangi Alanlarda Proje Düzenlenmektedir?

    •    Mesleki eğitim ve mesleki rehabilitasyon kursları,
    •    Engelli ve eski hükümlü kendi işini kurma hibe destekleri,
    •    Engellinin iş bulmasını sağlayacak destek teknolojilerine yönelik projeler,
    •    Engellinin işe yerleştirilmesi, işe ve işyerine uyumunun sağlanması projeleri,
    •    Korumalı işyeri desteğine yönelik projeler,
    •    Destekli İstihdam projeleri.

  • Projeler Hangi Kurumlar Tarafından Değerlendirilmektedir?

    Projeler, Engelli ve Eski Hükümlü Çalıştırmayan İşverenlerden Tahsil Edilen İdari Para Cezalarını Kullanmaya Yetkili Komisyon tarafından değerlendirilmektedir. Komisyon; Türkiye İş Kurumu Genel Müdürünün başkanlığında, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Çalışma Genel Müdürlüğü, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Adalet Bakanlığı Ceza ve Tevkif evleri Genel Müdürlüğü, en çok işçi ve işvereni temsil eden üst kuruluşların ve en çok engelliyi temsil eden üst kuruluşun birer temsilcisi olmak üzere bir başkan ve yedi üyeden oluşur.

  • Komisyon Hangi Tarihlerde Toplanır?

    Komisyon Mart ve Eylül ayları olmak üzere yılda iki kere toplanır. 01.09.2025 tarihinden itibaren yılda 6 (altı) defa toplanacaktır.

  • Engelli Hibe Desteği Nedir?

    Kendi işini kurmak isteyen engellilere, başarılı bulunan tarım ve hayvancılık projeleri karşılığında 440.000 TL’ye kadar, tarım ve hayvancılık haricindeki projeler karşılığında 580.000 TL’ye kadar sağlanan hibe desteğidir. Bir yıl boyunca destek verilen projelerin, destek sonrasında iki yıl devam ettirilmesi gerekmektedir.

  • Engelli Hibe Desteğine Nasıl Başvuru Yapılmaktadır?

    Başvurular, Proje Başvuru Rehberinin Kurum internet sayfasında yayımlanmasının ardından “e-Devlet” üzerinden yapılmaktadır. Elden veya posta ile yapılan proje başvuruları kabul edilmemektedir.

  • Engelli Hibe Desteği Kapsamında Hangi Ödemeler Yapılmaktadır?

    Tarım ve hayvancılık sektörüne ait projelerde:
              a) Kuruluş işlemleri desteği; işyeri kuruluşu için yapılan işlemler, onaylar, izinler, ruhsatlar ve sigorta gibi masraflar için belge karşılığı olmak üzere en fazla 30.000TL,
              b) İşletme gideri desteği; sözleşme imza tarihinden sonra 12 ay süre ile belge karşılığı olarak işletme giderinin (su, elektrik, iletişim, ısınma, tanıtım) %60’ını geçmeyecek şekilde yıllık toplamda en fazla 60.000TL,
              c) Kuruluş (demirbaş) desteği; sözleşme imza tarihinden itibaren 12 ay boyunca belge karşılığı olmak üzere işletmenin temel faaliyet alanı ile ilgili makine, teçhizat, yazılım, donanım, ofis malzemesi gibi maliyetler için vergiler dâhil en fazla 350.000TL olmak üzere KDV ve tüm gider kalemleri dâhil en fazla 440.000TL,
    Diğer sektörlere ait projelerde:
               a) Kuruluş işlemleri desteği; işyeri kuruluşu için yapılan işlemler, onaylar, izinler, ruhsatlar ve sigorta gibi masraflar için belge karşılığı olmak üzere en fazla 30.000TL,
               b) İşletme gideri desteği; sözleşme imza tarihinden sonra 12 ay süre ile belge karşılığı olarak işletme giderinin (su, elektrik, iletişim, ısınma, tanıtım ve kira) %60’ını geçmeyecek şekilde yıllık toplamda en fazla 115.000TL, (ilgili mevzuat hükümlerinin yerine getirilmesi şartıyla 115.000TL’lik işletme gideri desteği içerisinden en fazla 55.000TL’ye kadar kira desteği verilebilir)
               c) Kuruluş (demirbaş) desteği; sözleşme imza tarihinden itibaren 12 ay boyunca belge karşılığı olmak üzere işletmenin temel faaliyet alanı ile ilgili makine, teçhizat, yazılım, donanım, ofis malzemesi gibi maliyetler için vergiler dâhil en fazla 435.000TL olmak üzere KDV ve tüm gider kalemleri dâhil en fazla 580.000TL olarak belirlenmiştir.

  • Engelli Hibe Desteğine Başvuru Yapabilme Şartları Nelerdir?

    Bedensel, zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerle kaybetmesi nedeniyle işgücünün en az % 40’ından yoksun olduğunu “Engellilere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları” ile belgelendiren çalışabilir durumdaki engelliler proje başvurusunda bulunabilmektedir.
    Hibe desteğinden yararlanmak isteyen engellilerin aşağıdaki bütün şartları son başvuru tarihi itibariyle taşıması gereklidir.
    •    İŞKUR’a engelli kaydı olmak,
    •    18 yaşını tamamlamış olmak,
    •    Hangi sebeple olursa olsun emekli olmamak,
    •    Kendi üzerine aktif olarak kayıtlı işyeri/işletme olmamak,
    •    İşyerinin kurulacağı il sınırları içinde ikamet etmek,
    •    Girişimcilik eğitim programı sertifikasına sahip olmak,
    •    Kurulacak iş ile ilgili başka mevzuatlarda aranılan diploma, sertifika, izin vb. belgelere sahip olmak ve aranılan diğer şartlara haiz olmak,
    •    Kendisine vasi tayini yapılmamış olmak,
    •    Büyükbaş ve Küçükbaş Hayvan Yetiştiriciliği projelerinde “Sürü Yönetim Elemanı/Hayvan Yetiştiriciliği” belgesine, Arıcılık projelerinde ise “Arıcılık” belgesine (sertifikasına) sahip olmak.

    • Engellinin İstihdamını Sağlayacak Destek Teknolojilerine İlişkin Projeler Nedir?

    Engellinin bir işyerinde istihdam edilmesini, işe uyumunu, etkin ve güvenli bir şekilde çalışmasını sağlayacak destek teknolojileri ile ilgili projelerdir.
    Destek teknolojilerine örnek olarak aşağıdakiler belirtilebilir:
    •    Engellinin işini yapmasını sağlayacak veya kolaylaştıracak araç ve gereçler, diğer alet ve teçhizatlar ile bunları kullanmaya yarayan aparatlar,
    •    İşverenin engelliyi işe alması halinde bilgisayar kullanmasını kolaylaştıracak yazılım ve donanım desteği,
    •    Engellinin işini yapmasını sağlayacak kabartma harfler (Braille alfabesi) kullanılmış teknolojiler,
    •    Engellinin iş bulmasını ve bulduğu işte çalışmasını sağlayacak kişisel ve medikal malzemeler.


     

  • Engellinin İstihdamını Sağlayacak Destek Teknolojilerine İlişkin Projeleri Kimler Sunabilmektedir?

    İŞKUR’a kayıtlı olan tüzel kişilikler (belediyeler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör işyerleri, üniversiteler vb.) proje sunabilmektedir.

  • Mesleki Eğitim ve Rehabilitasyon Kursları Nasıl Düzenlenmektedir?

    Kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler, başta engellilere yönelik çalışma yapanlar olmak üzere sivil toplum kuruluşları, özel sektör işyerleri, üniversiteler ile ortaklaşa düzenlenmektedir.

  • Mesleki Eğitim ve Rehabilitasyon Kurslarına Katılanlara Hangi Ödemeler Yapılmaktadır?

    15 yaşını tamamlamış ve en az % 40 engelli raporuna sahip olan engellilerin katıldıkları istihdam garantisiz kurslarda günlük 255,05 TL, istihdam garantili kurslarda ise 340,07 TL cep harçlığı ödenmekte ve kursiyerlerin genel sağlık sigortası primleri ile iş kazası ve meslek hastalığı sigorta primleri karşılanmaktadır.

  • Engellinin İşe Yerleştirilmesi, İşe Ve İşyerine Uyumunun Sağlanmasına Yönelik Projeler Nedir?

    Engelli bireylerin kendi yaşamının sorumluluğunu alabilen bağımsız bireyler olmasına katkıda bulunup, işe kabulü için hazırlanmasını, işe yerleşmesini, işe ve işyerine uyumunun sağlanmasını temin edecek projelerdir.

  • Engellinin İşe Yerleştirilmesi, İşe Ve İşyerine Uyumunun Sağlanmasına Yönelik Projeleri Kimler Sunabilmektedir?

    İŞKUR’a kayıtlı olan tüzel kişilikler (belediyeler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör işyerleri, üniversiteler vb.) proje sunabilmektedir.

  • Engellinin İşe Yerleştirilmesi, İşe Ve İşyerine Uyumunun Sağlanmasına Yönelik Projelerin Temel Esasları Nelerdir?

    Proje kapsamında engellilere; en az 10 gün süre ile, işe ve işyerine uyumu için motivasyon, iş oryantasyonu, kişisel gelişim, mülakat-iş görüşmesi, temel yaşam becerileri gibi konuları içeren danışmanlık hizmeti verilmesi zorunludur.
    • Danışmanlık hizmeti verilecek engellilerin İŞKUR’a kayıt ettirilmesi gerekmektedir.
    • Engelli bireylerin özelliğine, becerilerine ve tercihine göre iş seçmesi, iş ortamına ve sosyal hayata uyumu gibi konularda katkıda bulunmak için hazırlanacak projelerde, mutlaka proje süresi (en az 6 ay, en fazla 12 ay), istihdam taahhüt oranı (en az % 25) ve asgari istihdam süresi (en az 4 ay) ile kursiyerlerin istihdam edilecekleri yerlerin bilgileri de (işverenlerce verilmiş istihdam edilecek kişi sayısını gösterir istihdam taahhüdü yazıları) yer almalıdır.

  • Engellinin İşe Yerleştirilmesi, İşe Ve İşyerine Uyumunun Sağlanmasına Yönelik Projeler Kapsamında Ne Tür Destekler Verilmektedir?

    Proje kapsamında, Komisyon tarafından proje sahibi kuruma, yapacağı giderleri karşılaması için engelli başına tek sefere mahsus 150TL idari gider, cari yıl için uygulanan aylık brüt asgari ücret tutarında ulaşım gideri (yakıt ve şoför dahil) ödemesi ile projede görev yapacak görevlilerden uygun bulunan yardımcı personel için aylık asgari ücretin işverene maliyet tutarı, engelli danışmanı, insan kaynakları uzmanı vb. için aylık asgari ücretin işverene maliyet tutarının %15 fazlası tutarında ödeme yapılmaktadır.

  • Korumalı İşyeri Desteğine Yönelik Projeler Nelerdir?

    Engelli istihdamı alanındaki sosyal paydaşların desteklenmesi, engelli istihdamının altyapısının geliştirilmesi, işgücü piyasası içinde çalışma imkânı olmayan engelli bireylerin desteklenmesi amacı ile kurulan korumalı işyerlerinin güçlendirilmesi ve etkinliklerinin artırılması ve toplumda belirli bir işletme modelinin oluşturulmasını sağlamak amacıyla destek verilen projelerdir.

  • Korumalı İşyeri Desteğine Yönelik Projelerin Temel Esasları Nelerdir?

    Projeler; en az beş zihinsel veya ruhsal engelli bireyin çalıştığı veya çalışacağı ve çalışanların en az yüzde ellisi engellilerden oluşacak korumalı işyeri statü belgesi alınmış korumalı işyerinin geliştirilmesi için hazırlanmalıdır. Kurulacak işyeri, ilgili mevzuatı gereğince bir işyerinin şubesi olarak da kurulabilir.

  • Korumalı İşyeri Desteğine Yönelik Projeler Kapsamında Ne Tür Destekler Verilmektedir?

    Kuruluş Sermayesi Desteği: Korumalı işyerinin kuruluşu veya kurulan işletmenin kapasitesinin artırılması için gerekli olan sermayenin % 60’ı kuruluş tarihinden itibaren bir yıl içerisinde hibe olarak tahsis edilmektedir. Hibe rakamı en fazla 720 bin TL olabilmektedir. Verilecek destek ile korumalı işyeri için gerekli olan makine, donanım, demirbaş ve bunlara ait sarf malzemesi giderleri karşılanabilmektedir. Verilecek desteğin % 40’ı nakit olarak proje sahibi tarafından projeye tahsis edilmelidir.
    Engelli Ücret Desteği: Proje başlangıcından itibaren korumalı işyerinde çalışacak engelli işçilerin ücret giderleri, brüt asgari ücret üzerinden ilk bir yıl boyunca Engelli ve Eski Hükümlü Çalıştırmayan İşverenlerden Tahsil Edilen İdari Para Cezalarını Kullanmaya Yetkili Komisyona Dair Yönetmeliğe göre kurulan Komisyon tarafından desteklenmektedir. Korumalı İşyerlerinde Çalışan Engellilerin Ücretlerine Karşılık İşverene Yapılacak Ödeme Hakkında Yönetmelik başta olmak üzere başka mevzuatlarda engelli çalışanlara ilişkin ücret desteği veya sigorta prim desteği verilmesi halinde mükerrerliği önlemek amacı ile bu destek tutarları ödenecek ücret desteğinden düşülmektedir.
    İşletme Giderleri Desteği: Sözleşme imza tarihinden itibaren bir yıl boyunca işletme giderlerinin (su, elektrik, ısınma, iletişim, tanınırlık) fatura bedellerinin % 60’ı desteklenmektedir. İşletme gider desteği Proje Başvuru Rehberinde belirlenen kuruluş sermaye desteğinin % 12 si kadar ödenmektedir. Ancak tanınırlık giderinin payı, işletme gideri desteği bütçesinin % 25’ini aşmamalıdır.

  • Destekli İstihdam Projeleri Nedir?

    Otizmli ve down sendromlu engelliler başta olmak üzere özel gereksinimi olan tüm zihinsel ve ruhsal engelliler ile serebral palsili, bireylerin kendi yaşamının sorumluluğunu alabilen bağımsız bireyler olmasına katkıda bulunarak proje sunan işyerlerinde istihdam edilmelerini destekleyecek projelerdir.

  • Destekli İstihdam Projelerini Kimler Sunabilmektedir?

    Proje başvurusu yapabilecek olanlar, Türkiye’de faaliyet gösteren ve projenin uygulanacağı ilde kurulu tüzel kişiliklerdir

  • Destekli İstihdam Projelerinin Temel Esasları Nelerdir?

    Otizmli ve down sendromlu engelliler başta olmak üzere zihinsel ve ruhsal engelliler ile serebral palsili bireylerin haklarını savunan sosyal tarafların desteklenmesi, engelli istihdamına yönelik altyapısının güçlendirilmesi ve iş gücü piyasasında normal şartlar altında çalışma imkânı kısıtlı olan engelli bireylere istihdam ortamları oluşturulması amacıyla bahsedilen engelli bireyleri çalıştıran iş yerlerinin yaygınlaştırılması, bu tür işletmelerin sayısının ve etkinliklerinin artırılması ve engelli istihdamında artış sağlanmasıdır.

  • Destekli İstihdam Projeleri Kapsamında Ne Tür Destekler Verilmektedir?

    Engelli İş Koçu/Danışmanı Desteği: Projede görev yapacak engelli iş koçu/danışmanı için aylık asgari ücretin işverene maliyet tutarının %15 fazlası tutarında ödeme işe giriş (mevcut çalışan görevlendirilecek ise iş koçu olarak görevlendirildiğine dair belgelerin il müdürlüğüne teslimi) tarihinden itibaren proje süresince yapılacaktır. 
    Engelli Ücret Desteği: Proje kapsamında iş yerinde çalışacak, otizmli ve down sendromlu engelliler başta olmak üzere zihinsel ve ruhsal engelliler ile serebral palsili işçilerin ücret giderleri işe giriş tarihinden itibaren, brüt asgari ücret üzerinden proje boyunca (en az 6, en fazla 12 ay) Engelli ve Eski Hükümlü Çalıştırmayan İşverenlerden Tahsil Edilen İdari Para Cezalarını Kullanmaya Yetkili Komisyona Dair Yönetmeliğe göre kurulan Komisyon tarafından desteklenecektir. (Bu proje ile başka mevzuatlarda engelli çalışanlara ilişkin ücret desteği veya sigorta prim desteği verilmesi halinde mükerrerliği önlemek amacı ile bu destek tutarları ödenecek ücret desteğinden düşülecektir.) Bu destek engelli birey için SGK’ya bildirilen prim gün sayısına göre kıst olarak ödenecektir.
    İş Yeri Düzenleme Desteği: İş yerinin, proje kapsamında istihdam edilen engelli bireylere uygun hale getirilmesine yönelik olarak yapılacak harcamaların sözleşme imza tarihinden itibaren geçerli olmak üzere toplam engelli ücret desteğinin %25’ini aşmayacak kadarı desteklenecektir.

  • İş ve Meslek Danışmanlığı hizmeti nedir?

    İş ve Meslek Danışmanlığı; iş arayanlara, işverenlere ve öğrencilere istihdam ekseninde odaklanmış danışmanlık hizmetleri sunulması faaliyetidir. Bu hizmetler kapsamında; öğrencilerin meslek seçimlerine, İŞKUR’a kayıtlı iş arayanların iş bulmalarına, mesleki uyum problemlerini gidermelerine, mesleki becerilerini geliştirmelerine, mesleklerini/işlerini değiştirmelerine destek olunmakta, işverenlerin ise mevzuat çerçevesinde bilgilendirilmeleri sağlanmakta ve eleman temini gibi işgücü piyasasına ilişkin konularda talepleri karşılanmaktadır.

  • İş ve Meslek Danışmanı, İŞKUR’a kayıt olan bireylere ne zaman atanmaktadır?

    İŞKUR birimlerinden veya İŞKUR İnternet Şubesi üzerinden İŞKUR’a kayıt işlemi gerçekleştirildikten en geç 24 saat sonra bireylerin ikamet adresine en yakın İŞKUR İl Müdürlüğü veya Hizmet Merkezinden İş ve Meslek Danışmanı atanması sağlanmaktadır. Bireyler, İş ve Meslek Danışmanlarının bilgilerine www.iskur.gov.tr İŞKUR İnternet Şubesi üzerinden ulaşabilmektedir.

  • İş Kulüpleri nedir? İş Kulübü eğitimlerine nasıl başvurulur?

    İş Kulüpleri, kadınlar, gençler, engelliler, uzun süreli işsizler, göçmenler, işsizlik ödeneği alanlar gibi işgücü piyasasında özel politika gerektiren kişilere iş arama motivasyonu kazandırmayı ve yöntem desteği vermeyi hedefleyen yoğunlaştırılmış iş ve meslek danışmanlığı programıdır.
    İş Kulüplerinde işveren beklentileri, iş arama kanalları, özgeçmiş hazırlama ve mülakat teknikleri gibi iş bulma sürecinde fayda sağlayacak teorik bilgilerin yanı sıra, uygulamalı eğitimler de verilmektedir. İşverenler İş Kulübüne davet edilerek mülakat simülasyonları gerçekleştirilmekte ve böylece iş hayatına girmekte zorlanan bireylerin yoğun danışmanlık desteği ile daha kolay iş bulmaları hedeflenmektedir.
    Halihazırda İş Kulübü eğitimlerimiz uzaktan eğitim yoluyla online ortamda da gerçekleştirilmektedir. Online İş Kulübü eğitimlerine katılmak için size en yakın İş Kulübümüz ile iletişime geçebilirsiniz.
    Eğitimler diğer tüm hizmetlerimiz gibi ücretsiz olup İş Kulübüne katılım sonrasında sertifika verilmektedir. İş Kulüpleri iletişim bilgilerine buradan ulaşabilirsiniz.

  • Engellilere yönelik danışmanlık hizmetleri kapsamında ne gibi hizmetler sunulmaktadır?

    İŞKUR, engelli bireylere yönelik danışmanlık hizmetlerinin kapasitesini geliştirmek adına 2018 yılında Engelli İş Koçluğu modelini uygulamaya başlamıştır. Bu model, özellikle engelli iş arayanlara, işgücü piyasasında engel olmadığı düşüncesini aşılamak, toplumsal bütünleşmelerine yardımcı olmak, becerilerine odaklanarak işe yerleştirilmelerine destek olmayı amaçlamaktadır. Böylece engelli vatandaşların hem ekonomik hem de sosyal hayatın bir parçası olmaları için istihdamda yer almaları sağlanmaktadır.
    Engelli İş Koçluğu hizmetleri ile engelli bireyler için bireysel eylem planı hazırlanarak işverenlerle temas kurulmaktadır. Engelli bireyler sahip olduğu bilgi, beceri ve yeterliliklere göre İş Koçları tarafından uygun işe/ mesleğe yönlendirilmekte, daha sonra kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda işe uyum desteği sağlanmaktadır.

  • Mesleki eğitim kursu nedir?

    Mesleki eğitim kursları, İŞKUR’a kayıtlı herhangi bir mesleği olmayan, bir mesleği olmakla birlikte mesleğinde iş bulamayan veya mesleğinde yeterli olamayan işsizlerin niteliklerini geliştirerek istihdam edilebilirliklerini artırmak amacıyla düzenlenen kurslardır. Kurslar işverenlerden veya işgücü piyasasından gelen taleplere bağlı olarak açılmaktadır.

  • Kurslara Katılma Şartları Nelerdir?

    •    Kuruma kayıtlı işsiz olmak,
    •    15 yaşını tamamlamış ve Kurum tarafından belirlenecek üst yaş sınırını aşmamış olmak,
    •    Mesleğin gereklerine uygun olarak belirlenen özel şartlara sahip olmak,
    •    İŞKUR tarafından aynı meslekte düzenlenen kursu tamamlamamış olmak,
    •    İş ve meslek danışmanlığı hizmetlerinden faydalanmak,
    •    Emekli olmamak,
    •    Yüklenicinin birinci veya ikinci derece kan hısımı veya eşi olmamak,
    •    Kurslara katılmama yönünde yaptırım uygulanmıyor olmak.
    •    Eğitimin başladığı tarihten itibaren 1 yıl öncesine kadar yüklenicinin, konsorsiyum veya iş ortaklığı olarak teklif verilmesi halinde konsorsiyum ya da iş ortaklığını oluşturan işyerlerinin çalışanı olmamak şartlarının sağlanması gerekmektedir.

  • Hangi Mesleklerde Kurs Düzenlenmektedir?

    İşverenlerden veya işgücü piyasasından gelen talepler doğrultusunda işgücü piyasasında ihtiyaç duyulan her meslekte kurs düzenlenebilmektedir.

  • Kurslara Katılan Kursiyerlere Ne Kadar Ödeme Yapılmaktadır?

    Mesleki eğitim kurslarına katılan kursiyerlere, kurslara fiilen katıldıkları gün üzerinden;

    •    İş arayan statüsündeki kursiyerlere günlük 850,18 TL,
    •    İşsizlik ödeneği alanlara günlük 425,09 TL
     
    kursiyer zaruri gideri ödenmektedir.
     
    Kadınların istihdamını ve iş gücüne katılımını desteklemeye yönelik yürütülen “Her Meslekte Kadın Eli Projesi” kapsamında yapılacak iş birlikleriyle belirlenen mesleklerde kurslara katılım sağlayan

    •    İş arayan statüsündeki kadın kursiyerlere günlük 1.105,23 TL,
    •    İşsizlik ödeneği alan kadın kursiyerlere günlük 552,62 TL
     
    kursiyer zaruri gideri ödenmektedir.

  • Kurslara Nasıl Başvurabilirim?

    İŞKUR’a kayıt olmanız halinde internetten ön başvuru yapabilirsiniz. Ön başvurunun ardından il müdürlüğü ile iletişime geçip iş ve meslek danışmanınız ile görüşmeniz gerekmektedir. Yapılacak değerlendirmelerin ardından kursa katılım şartlarını sağlamanız halinde iş ve meslek danışmanı onayı ile mesleki eğitim kursuna katılım sağlayabilirsiniz.

  • Kursun Ardından Sertifika veya Belge Alabilir Miyim?

    Mesleki yeterlilik belgesi verilebilen mesleklerde açılan kurslarda MYK tarafından belirlenmiş mevzuat çerçevesinde sınav yapılır ve sınavda başarılı olanlara mesleki yeterlilik belgesi verilir.
    Mesleki yeterlilik belgesi verilemeyen mesleklerde açılan kurslarda ise MEB veya üniversite tarafından sınav yapılır ve sınavda başarılı olanlara MEB veya üniversite tarafından kurs bitirme belgesi veya sertifikası verilir.

  • Kurslarına Katılan Kursiyerlerin Uzun Vadeli Sigorta Primleri Yatırılır Mı?

    Kurslara katılan kursiyerler adına sadece kısa vadeli sigorta kolları kapsamında genel sağlık sigortası primleri ve iş kazası meslek hastalığı sigorta primleri ödenmektedir. Emekliliğe sayılan uzun vadeli sigorta kollarına ait prim ödemesi yapılmamaktadır.

  • Kursun Ardından İstihdam Edilme İmkânımız Var Mıdır?

    Kursa katılan kursiyerlerin en az %60’ının, kurs sınav sonucunun açıklandığı tarihten itibaren en geç 30 gün içinde işe başlatılmak şartı ile 120 günden az olmamak üzere en az fiili kurs gününün iki katı kadar süre ile istihdam edilmesi gerekmekte olduğundan kurs bitiminin ardından istihdam edilebilirsiniz.

  • İşbaşı Eğitimi Programının Amacı Nedir?

    Programın temel amacı mesleki deneyimi veya iş tecrübesi olmayan kişilere mesleki deneyim ve iş tecrübesi kazandırılarak bu kişilerin istihdam edilebilirliklerinin arttırılmasıdır. Bir diğer amacı ise nitelikli işgücü temin etmekte zorlanan işverenlere işe alacakları kişileri işyerinde belli bir süre gözlemleyerek ve eğitim vererek kişiler hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olma ve işe alma konusunda isabetli bir karar verme imkânı sunmaktır. Bu sayede, iş arayan ancak iş tecrübesi olmadığı için iş bulamayan kişiler iş tecrübesi kazanmakta, işverenler ise ihtiyaç duydukları işgücünü kendileri yetiştirme imkânına kavuşmakta olduğundan hem iş arayanlar hem de işverenler doğru iş ve doğru işçi bulma olanağı elde etmektedirler.

  • İŞ ARAYANLAR İÇİN: İşbaşı Eğitimi Programına Başvuru Şartları Nelerdir?

    •    İŞKUR’a kayıtlı işsiz olmak,
    •    15 yaşını tamamlamış olmak,
    •    İşverenin birinci veya ikinci derece kan hısımı veya eşi olmamak,
    •    Emekli olmamak,
    •    Programa başladığı tarihten önceki bir yıl içerisinde program düzenlenecek işverene ait vergi numarası altında yer alan işyerlerinde sigortalı olmamak,
    •    Kurumca aynı meslekte düzenlenen kurs/programı tamamlamamış olmak,
    •    Programa katılmama yönünde yaptırım uygulanmıyor olmak,
    •    İş ve meslek danışmanlığı hizmetlerinden faydalanmak şartlarının sağlanması gerekmektedir.

         Ayrıca düzenlenen mesleki eğitim kursundan veya işbaşı eğitim programından bir kişi en fazla ikişer kere yararlanabilmekte olup kişilerin kurs ve programlardan toplam yararlanma sayısı ise üçü geçemeyecektir.

  • İşbaşı Eğitimi Programı Süresince Sigortam Karşılanır mı?

    İşbaşı Eğitimi Programın süresince genel sağlık sigortası ve iş kazası meslek hastalıklarına ilişkin sigorta primleri İŞKUR tarafından ödenmektedir.

  • İşbaşı Eğitimi Programı Süresince Hangi Ödemeler Yapılmaktadır?

    İş arayan statüsündeki katılımcılara günlük 850,18 TL, ortaöğretim ve altı örgün eğitime devam eden öğrencilere 637,63 TL ve işsizlik ödeneği alanlara günlük 425,09 TL cep harçlığı ödenmektedir. Geleceğin meslekleri olarak belirlenen mesleklerde düzenlenen programlarda katılımcılara ise günlük 1.105,23 TL, ortaöğretim ve altı örgün eğitime devam eden öğrencilere 828,93 TL ve işsizlik ödeneği alanlara günlük 552,62 TL cep harçlığı ödenmektedir. Genel sağlık sigortası ile iş kazası ve meslek hastalığı sigortası primi Kurumumuz tarafından program süresince karşılanmaktadır.

  • İşbaşı Eğitimi Programı Sonrasında İstihdam Süreleri ve Oranları Nedir?

    Katılımcıların en az %60’ının 60 günden az olmamak üzere program süresinin en az iki katı kadar süreyle istihdam edilmesi gerekmektedir.

  • İşbaşı Eğitimi Programından Ayrılmak İstiyorum, Ne Yapmalıyım?

    Programdan ayrılmak isteyen katılımcıların geçerli mazeretlerini belirten bir dilekçe ile bağlı bulundukları İl Müdürlüğü/Hizmet Merkezi’ne başvurmaları gerekmektedir.

  • İşbaşı Eğitimi Programı Süresince Rapor/İzin Hakkım Var mı?

    Kabul edilebilir mazereti olan katılımcılara, işveren ya da işveren vekili tarafından, programın onda birlik süresini aşmamak üzere mazeret izni verilebilir. Ayrıca doktor raporu ile tevsik edilebilen en fazla beş günlük sağlık izni kullanılabilmektedir.

  • İŞVERENLER İÇİN: İşbaşı Eğitimi Programından Faydalanma Şartları Nelerdir?

    •    En az beş sigortalı çalışana sahip olmak,
    •    İŞKUR’a kayıtlı olmak,
    •    Katılımcıların en az %60’ını 60 günden az olmamak üzere program süresinin en az iki katı kadar süreyle istihdam etmeyi taahhüt etmek.

    İşbaşı eğitim programı, programın başladığı ayda ve program süresince sigortalı sayısını gösterir belgede yer alan toplam prim gün sayısının otuza bölünmesi suretiyle belirlenmek üzere en az beş sigortalıya sahip ve Kuruma kayıtlı olan ve mevzuatta yer alan diğer şartları sağlayan ve belirlenen sektörlerde faaliyette bulunan işyerlerinde uygulanabilmektedir. Kamu kurumu olmayan, kamu kurumu teşkilatı içerisinde yer almayan, kısa çalışma ödeneğinden ve ücret garanti fonundan yararlanmayan işverenler programa başvurabilmektedirler.

  • İşbaşı Eğitimi Programına Nasıl Başvuru Yapılabilir?

    İŞKUR E-Şube üzerinden program başvurusu yapılabilmektedir.

  • İşbaşı Eğitim Programından Faydalanacak Kişi Sayısı Nasıl Belirleniyor?

    İşbaşı eğitim programına katılabilecek katılımcı sayısına esas sigortalı sayısı, işverene ait vergi numarası altında ve programın düzenleneceği ilde yer alan işyerleri için programın başlangıç ayından önceki on iki aylık dönem içerisinde yer almak koşuluyla son altı aya veya altı aylık döneme ilişkin olarak SGK’ya verilen sigortalı sayısını gösterir belgede yer alan toplam prim gün sayısının yüz seksene bölünmesi suretiyle hesaplanmaktadır.
    İşverenler aynı ilde ve aynı vergi numarası altında yer alan işyerlerinde çalıştırdıkları sigortalı sayılarının %30’una kadar katılımcı talep edebilmektedirler.

  • Hangi Mesleklerde İşbaşı Eğitimi Programı Düzenlenebilir?

    Türk Meslekler Sözlüğünde meslek ana grubu “Nitelik Gerektirmeyen Meslekler” olarak belirlenen meslekler dışındaki mesleklerde program düzenlenebilmektedir.

  • İstihdam Yükümlülüğü Oranı ve Süresi Ne Kadardır?

    İstihdam yükümlülüğü kapsamında program süresinin ¼’ü sonunda programa devam eden katılımcıların en az %60’ının 60 günden az olmamak üzere program süresinin en az iki katı kadar süreyle istihdam edilmesi gerekmektedir.

  • İstihdam Yükümlülüğümü Yerine Getirmezsem Ne Tür Yaptırımlar Uygulanır?

    Bu programlar için katılımcılara yapılan tüm ödemelerin istihdam edilmesi gereken katılımcı sayısına bölünmesi ile bulunacak tutarın, yükümlülük kapsamında olmasına rağmen istihdam edilmeyen katılımcı sayısı ile çarpımı sonucu hesaplanacak tutar, program kapsamındaki ilk ödeme tarihinden itibaren işletilecek yasal faizi ile birlikte işverenden tahsil edilir ve söz konusu işveren bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen kurs veya programlardan yirmi dört ay süreyle yararlanamaz.

  • Katılımcı İşbaşı Eğitimi Programından Ayrılırsa İşveren Hakkında Yaptırım Uygulanır mı?

    Programın ¼ lük süresi tamamlandıktan sonra katılımcının ayrılması durumunda işverenin istihdam yükümlülüğü doğmuş olacaktır, bu nedenle program başlangıcında verilen istihdam taahhüdünü yerine getirmesi gerekecektir.

  • Katılımcı İşbaşı Eğitimi Programı Süresince İzin/Rapor Kullanabilir mi?

    Geçerli mazereti olan katılımcılara, işveren ya da işveren vekili tarafından, programın onda birlik süresini aşmamak üzere mazeret izni verilebilir. Ayrıca doktor raporu ile tevsik edilebilen en fazla beş günlük sağlık izni kullanılabilmektedir.

  • Katılımcılara Ödeme Yapabilir miyim?

    Programa katılan kişilere İŞKUR’un yaptığı ödemeler dışında programın düzenlendiği işveren tarafından ödeme yapılabilmektedir. Aylık brüt asgari ücretin yarısını geçmeyen fiili ödemelerin gelir vergisi kanunu gereğince vergi matrahından indirilmesi imkânı da bulunmaktadır.

İŞKUR 160+ Merkezi ile engelli
bireylerin hizmetinde.
İŞKUR, 81 ilde 160'tan fazla Hizmet Merkeziyle fiziksel, 7/24 online
hizmet vermektedir. Detaylı bilgi için İş ve Meslek Danışmanınızı
ziyaret edebilirsiniz.
İŞKUR Genel Müdürlüğü Binası
Erişilebilirlik Menüsü

Ekran Okuyucu

Seçili Alan Okuyucu

Bağlantı Vurgula İkonu

Bağlantı Vurgula

Metni Büyüt İkonu

Büyük Metin

Metni Sola Hizala

İmleç

Okuma Kılavuzu

Okuma Maskesi

Kontrast

Solgunlaştırma

Düşük Doygunluk

Yüksek Doygunluk